Traditioner i Danalien

Fødselsdag

Fødselsdagen har stor betydning for barnet og familien og vi fejrer gerne barnets fødselsdag i institution.

På solstuen (vuggestuen) fejres barnet til formiddagsmaden, hvor maden serveres med flag og sang og der afsluttes med sæbeboble disco.

På månestuen og stjernestuen (børnehaven) fejres fødselsdagen til eftermiddagsmaden. Fødselaren er med til at pynte fødselsdagsbordet og vi får boller med glasur. Til sidst vælger barnet en gave fra gavekisten.

Forældrekaffe og bedsteforældredage

Cirka en gang om måneden er der kaffedag, hvor der sættes te, kaffe, saftevand og boller frem. Disse dage er både en mulighed for at du kan hygge dig i institutionen med dit barn, samt få en lille snak med andre forældre eller personalet.

Børnene ser meget frem til disse dage, så afsæt lidt tid.

Fastelavn

I tiden op til fastelavn laves der fastelavnspynt på stuerne og tønderne bliver dekoreret. På selve dagen samles vi i alrummet og synger fastelavnssange og slår katten af tønden.

Alle er selvfølgelig velkomne til at klæde sig ud. Nogle børn kan godt være lidt utrygge ved udklædningen, eller ikke have lyst til at have den på fra morgenstunden, og I er selvfølgelig velkomne til at tage udklædningstøjet med, så børnene kan skifte, hvis de får lyst.

Påske

I tiden op til påske laves der påskepynt på stuerne. Inden vi går på påskeferie, samles alle børnene til en fælles påskefrokost i alrummet, med flot pyntede borde.

Sommerfest

Sommerfesten er årets store begivenhed, hvor forældre og søskende inviteres til hygge og aftensmad i Danalien. Vi laver bål, aktiviteter eller en lille opvisning.

Institutionsbestyrelsen står for det praktiske og er en stor hjælp til at lykkes med dagen.

Afslutningsfest for skolebørn

Afslutningsfesten holdes sidst i juni. De børn der skal starte i skole efter sommerferien, spiser aftensmad med pædagogerne fra stuen, og leger og danser – og alle er iført deres fineste tøj.

Julen

I tiden op til jul klippes der julepynt og bages pebernødder. Vi laver julesamlinger, hvor vi læser julehistorier og synger julesange. De store børn går Luciaoptog for børn og forældre og på plejehjemmet.

De forskellige stuer får hver især besøg af deres nisser, der dukker op til samling.

Inden vi går på juleferie, holder vi julefrokost. Først går vi alle over i Sohngaardsholms parken, og leder efter julemanden. Derefter vender vi tilbage til institutionen og samles i alrummet til en julefrokost.