De 6 læreplanstemaer
Læringsmiljøerne afspejler de 6 læreplanstemaer og vores fokus er at skabe et inkluderende børnefællesskab i læringsmiljøet
De 6 læreplanstemaer
- Alsidig personlig udvikling
- Social udvikling
- Kommunikation og sprog
- Krop, sanser og bevægelse
- Natur, udeliv og science
- Kultur, æstetik og fællesskab
Hverdagsrutinerne skal være meningsfulde og udviklende for børnene, derfor planlægges disse, så de tilpasses børnegruppen.
Det fællespædagogiske grundlag
Det fælles pædagogiske grundlag bygger på 9 elementer, som er grundlæggende for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Det fælles pædagogiske grundlag
- Barnesyn
- Dannelse og børneperspektiv
- Leg
- Læring
- Børnefællesskaber
- Pædagogisk læringsmiljø
- Samarbejde med forældre om børns læring
- Børn i udsatte positioner
- Pædagogisk læringsmiljø med sammenhæng til børnehaveklassen
I justeringen af læringsmiljøet inddrager vi de 9 elementer.
Evalueringskultur
Refleksioner over praksis har stor betydning, når vi planlægger læringsmiljøet. Evalueringskulturen handler om at få skabt et godt læringsmiljø hele dagen, og systematisk arbejde med dette.
Krav til pædagogisk læreplan
Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.
Den pædagogiske læreplan indeholder:
- det fælles pædagogiske grundlag
- beskrivelse af seks læreplanstemaer
- pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring
Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.